سفارش تبلیغ
صبا ویژن
تاریخ : چهارشنبه 92/6/13 | 4:16 عصر | نویسنده : یاس
سناتورهای ایالات متحده درباره پیش‌نویس طرحی توافق کرده‌اند که حمله نظامی به سوریه را تایید می‌کند ولی به حضور سربازان آمریکایی در خاک آن کشور اجازه نمی‌دهد.
به گزارش بولتن نیوز به نقل از (شمانیوز)، این تصمیم پس از حضور مقامات ارشد دولت باراک اوباما در جلسه کمیته روابط خارجی سنای آمریکا برای دفاع از طرح حمله به سوریه اعلام شده است.
طبق جزئیاتی که از این طرح به دست آمده است اعتبار مجوز حمله آمریکا به سوریه به 60 روز محدود می‌شود و رئیس‌جمهوری می‌تواند این مدت را 30 روز تمدید کند.
در جلسه بعد از ظهر روز سه‌شنبه سوم سپتامبر، 12 شهریور، مقامات ارشد دولت آمریکا گفتند که "استفاده از سلاح شیمیایی" توسط حکومت بشار اسد در سوریه، نه تنها یک بحران انسانی بلکه یک تهدید مستقیم برای ایالات متحده است.
به گزارش شمانیوز جان کری، وزیر امور خارجه، چاک هیگل، وزیر دفاع، و ژنرال مارتین دمپسی، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا، در این جلسه حاضر بودند.
وزیر امور خارجه ایالات متحده در جایی از جلسه گفت که نمی‌خواهد امکان حضور سربازان آمریکایی در خاک سوریه در شرایط اضطراری را از بین گزینه‌ها حذف کند ولی فورا حرف خود را اصلاح کرد.
جان کری گفت که صرفا "داشتم بلند بلند فکر می‌کردم" و "با توجه به جنگ داخلی در سوریه، قرار نیست پای سربازان آمریکایی به سوریه برسد".
پیش از این گزارش شده بود که چهره‌های موثر سیاسی در ایالات متحده از جمله رئیس مجلس نمایندگان آمریکا و رهبر اکثریت جمهوری‌خواه در این مجلس، از طرح باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا، برای حمله به سوریه حمایت کرده‌اند.
 
عراق، پاشنه آشیل آمریکا
 
به گزارش شمانیوز، این جلسه در سنای آمریکا، سایه تجربه 11 سال پیش کنگره آمریکا را بر خود داشت که مقامات دولت می‌گفتند از وجود سلاح کشتارجمعی در دست صدام حسین مستنداتی دارند. بعدا معلوم شد چنین اطلاعاتی درست نبوده است.
جان کری در جلسه با کمیته روابط خارجی سنا گفت: "هم من، هم آقای هیگل و هم ژنرال دمپسی، عراق را به خاطر داریم. ما خیلی حساس هستیم که دیگر از هیچ عضو کنگره نخواهیم مبتنی بر اطلاعات ناقص، رای دهد."
شماری از سناتورها، حتی آنان که گفته‌اند از حمله محدود حمایت می‌کنند، خواستار جزئیات بیشتری درباره این بودند که چرا حالا و بعد از تلفات یکصد هزارنفری در سوریه، حمله آمریکا مناسب است.
آنها همچنین خواستار توضیح درباره این بودند که چه‌طور یک اقدام نظامی، می‌تواند به نتیجه‌ای مطلوب منجر شود.
ران جانسون، سناتور جمهوری‌خواه، پرسید چرا با وجودی که تغییر حکومت در سوریه، سیاست رسمی دولت آمریکا درباره سوریه است ولی هدف این حمله نظامی، چنین تغییری نیست.
آقای کری در پاسخ به این سوال گفت: "چون رئیس‌جمهوری به صدای مردم آمریکا گوش داده است."

به گزارش خبرنگار شمانیوز این در حالی است که یک نظرسنجی مشترک روزنامه آمریکایی واشنگتن‌پست و شبکه تلویزیونی ای‌بی‌سی که روز سه‌شنبه منتشر شد، می‌گوید 59 درصد از مردم آمریکا مخالف حمله موشکی علیه حکومت سوریه هستند حتی اگر این حکومت، از سلاح شیمیایی استفاده کرده باشد.
معترضانی از گروه ضد جنگ "وضعیت صورتی" در این جلسه شورای روابط خارجی سنا حاضر شده بودند و شعارهای ضد جنگ دادند اما فورا به بیرون از جلسه برده شدند.
در همین حال عکاس روزنامه واشنگتن‌پست عکسی منتشر کرد که می‌گفت سناتور جان مک‌کین را در این جلسه نشان می‌دهد در حالی که دارد روی تلفن همراه خود، پوکر بازی می‌کند.
این سناتور جمهوری‌خواه که از حامیان مداخله نظامی آمریکا در سوریه است، در واکنش به انتشار این عکس در یک توییت یادآوری کرد که جلسه شورای روابط خارجی سنا بیش از سه ساعت طول کشیده و نوشت متاسف است که در این بازی روی تلفن همراهش، باخته است.